Wednesday, January 8, 2014

Ubah Setting Pada Robot untuk SEO Blogspo

Ubah Setting Pada Robot untuk SEO Blogspot

Saya mahu kongsikan satu cara (antara) yang paling mudah untuk membolehkan blog blogspot anda mesra dengan enjin carian. Namun, anda perlu lakukan dengan berhati-hati agar tidak tersilap, kerana andai kesilapan berlaku, blog serta entri anda mungkin tidak langsung akan berada di enjin carian.

Kaedah yang akan saya kongsikan ini memerlukan anda untuk ubah dan edit setting pada robot.txt blogspot anda. Jangan risau, ikuti dengan rapi apa yang akan saya berikan ini, dan in Sha Allah, semua akan ok. 

Salin kod di bawah ini selengkapnya. 

User-agent: Mediapartners-GoogleDisallow:User-agent: *Allow: /Sitemap: http://link-blog-anda.blogspot.com/feeds/posts/default?orderby=updated


Kemudian, sila ke dashboard blogspot anda, dan unjur ke bahagian Settings. Dan pilih bahagian Search preferences, lihat bahagian Crawlers and indexing, dan klik edit pada bahagian Custom robots.txt.
Paparan di bawah berikut akan keluar, dan kini paste kod yang telah anda salin tadi di dalam kotak yang disediakan. Klik Save Changes. Dah siap. Sekarang, blog dan entri punyai peluang untuk disenaraikan di enjin carian. Jangan lupa ubah http://link-blog-anda.blogspot.com kepada URL blog anda.

Kaedah mudah ini mesti anda selaraskan di Google Webmasters Tool di mana anda boleh tingkatkan lagi keupayaan blog anda untuk disenaraikan di enjin carian terutama di laman utama.

Selamat mencuba.

Baca Selengkapnya - Ubah Setting Pada Robot untuk SEO Blogspot http://www.hasrulhassan.com/2013/09/ubah-setting-pada-robot-untuk-seo.html#ixzz2pryuR1BB
Under Creative Commons License: Attribution Share Alike
Follow us: @hasrulhassan on Twitter | bloghasrulhassan on Facebook

No comments

Post a Comment

Tips & Tutorial Group Shaklee. All rights reserved. © Maira Gall.